Més informació [ Llista d'activitats | Detall d'activitat

 
REC1543231   Gamificació. Aprenentatge basat en jocs digitals
2023-2024   Curs telemàtic (en línia asíncron). Internivells: Ed. Infantil-Primària-Secundària
  
   1/10/2023 - 31/10/2023 (40 hores) de h a h
   VT Curs a distància
   _ (A distància) 
  
Format   En línia
Sincronicitat    Asíncron
Organització   ACTISI Associació
  
  
  
Tipus activitat   05AC Gamificació. Aprenentatge basat en jocs digitals
  
Inscripció   01/09/2023 - 01/10/2023
  
Cost matrícula (Euros)   50
  
Descripció i   Metodologia:   La digitalització de l’aula amb gamificació (aprenentatge basat en jocs digitals) fa ús de les noves tecnologies disponibles a les aules i de les tècniques típiques dels jocs basats en ordinador per tal de motivar els estudiants i millorar-ne la productivitat a l'hora d'assimilar diversos continguts i matèries.

En aquest curs, es presenten les estructures de disseny dels jocs per oferir una experiència a l'alumnat a través de les noves tecnologies que els permeti explorar, pensar i provar noves opcions per resoldre problemes. També s'hi veu com proporcionar una motivació per continuar aprenent i com reduir el risc d'abandonament.

Aquesta metodologia basada en tecnologies digitals, permet aplicar la mecànica dels jocs d’ordinador per tal d'aconseguir un aprenentatge competencial en tots els nivells alhora que permet una educació inclusiva i coeducació.

La diversitat de la tipologia dels jocs que es poden aplicar a l'ensenyament permet atendre una gran diversitat d'alumnat en el context del centre i fer un seguiment de l'evolució de tot l'alumnat.


La metodologia de treball és:
* Curs on-line
* Formació asincrònica
* Plataforma Moodle
* Materials docents en PDF i format multimèdia
* Comunicació amb els alumnes via xat, fòrum i correu electrònic
* Atenció personalitzada de consultes amb el tutor

La difusió que farem d'aquesta activitat serà principalment:
* A través de la pàgina web de l'associació www.actisi.cat
* A través de correus electrònics personalitzats
  
Objectius   Mitjançant aquest curs, els participants seran capaços de:
* Disposar d'eines per al disseny de jocs digitals
* Millorar i ampliar l’ús didàctic de les noves tecnologies a l’aula
* Dissenyar tècniques efectives de transmissió del coneixement amb jocs
* Organitzar i gestionar els espais i els recursos digitals docents
* Incrementar la participació de la comunitat educativa digital
* Millorar la identitat digital del docent
* Aprendre a gestionar projectes educatius en xarxa
  
Continguts   Mòdul 1. Digitalització i jocs
* Què és l'aprenentatge basat en jocs?
* L’alfabetització de jocs
* L’alfabetització digital
* La importància de la tecnologia i dels jocs
* El futur de l'aprenentatge digital
* Tipologia de jocs
* Disseny del context de l’aprenentatge

Mòdul 2. Els jocs digitals
* La cuina dels jocs digitals educatius
* Jocs entretinguts vs jocs educatius
* Trobeu el joc en el contingut
* Definir els objectius d’aprenentatge
* Els jocs i les xarxes socials
* Jugar a tot arreu
* Les restriccions dels estàndards acadèmics

Mòdul 3. Tecnologia i motivació
* Graus de motivació
* Les unitats centrals
* El final del joc
* Els jocs multijugador massius en línia
* La rutina dels MMORPG
* Fem que la gamificació sigui efectiva
* L'èpica del joc

Mòdul 4. Exemples d’aula digital amb jocs
* Minecraft
* World peace
* Moodle
* Classcraft
* Kahoot!
* ClassDojo
* Cerebriti
  
Formador/a   Eloi Batlle Mont
  
Avaluació   Avaluació del grau de satisfacció dels participants

Al final de l'activitat els participants hauran d'emplenar una enquesta per avaluar el seu grau de satisfacció, la utilitat d'aquest curs en la seva feina habitual i propostes de millora del curs.

Avaluació de l'aprofitament dels participants

Totes les activitats que són avaluables han de ser assolides satisfactòriament amb aprofitament.

Hauran de superar satisfactòriament un qüestionari tipus test al final de cada mòdul (quatre en total). En aquest test s'avaluaran els temes tractats en cada mòdul amb preguntes del tipus veritat/fals o bé test multiresposta. Les preguntes cobriran bona part de l'espectre del contingut teòric de l'activitat. Aquests qüestionaris seran sobre:

Qüestionari 1. Preguntes de caràcter general sobre digitalització i jocs.
Qüestionari 2. Preguntes sobre els jocs digitals.
Qüestionari 3. Preguntes sobre la tecnologia i la motivació.
Qüestionari 4. Preguntes sobre les possibilitats de la gamificació digital.

Els participants hauran de participar activament en els dos debats obligatoris de cada mòdul dels que proposarà el tutor. També podran participar en els debats opcionals (no avaluables) que hi ha disponibles. En els debats es proposaran aspectes més pràctics de l'activitat on els participants descriuran com aplicarien els continguts a la seva feina habitual o com resoldrien una situació específica proposada pel tutor.

Els debats seran sobre temes com ara:


Mòdul 1.
Debat 1.1. L'evolució de la tecnologia dels jocs.
Debat 1.2. Diversos continguts en un mateix joc.
Debat 1.3. Jocs de taula o digitals
Debat 1.4. Com es veuen els jocs digitals a l'aula?

Mòdul 2.
Debat 2.1. Combinar diversos objectius.
Debat 2.2. Les recompenses.
Debat 2.3. Les històries per als continguts.
Debat 2.4. Les regles i la moral.

Mòdul 3.
Debat 3.1. Elements extrínsecs de motivació.
Debat 3.2. Elements intrínsecs de motivació.
Debat 3.3. Origen cultural i motivació.
Debat 3.4. Finals inesperats.

Mòdul 4.
Debat 4.1. Exemples amb Minecraft.
Debat 4.2. Exemples amb World Peace.
Debat 4.3. Exemples amb Moodle.
Debat 4.4. Exemples amb altres jocs.
  
Requisits de  certificació   Per tal d'aconseguir la certificació, els participants hauran de realitzar totes les tasques de manera satisfactòria:
* Resoldre de manera satisfactòria tots els qüestionaris proposats al final de cada mòdul (quatre en total). Se suposarà que el participant ha resolt satisfactòriament el test quan ha resolt correctament al menys el 50% de les preguntes proposades.
* Participar activament i de manera satisfactòria en els dos debats obligatoris de cada mòdul que proposi el tutor. S'entendrà com a participació activa els comentaris o crítiques constructives que faci el participant relacionats amb els temes proposats i no només una reafirmació d'algun altre comentari del tutor o d'un altre participant.
  
E-mail   info@actisi.cat
  
  


Activitat reconeguda en resolució de data 17/05/2023 pel Departament d'Educació en virtut de l'Ordre ENS/248/2012 (DOGC 6205 de 3 de setembre de 2012).